fbpxMengapa Anda Sukar Bertemu Jodoh?

Mengapa Anda Sukar Bertemu Jodoh?

Mengapa Anda Sukar Bertemu Jodoh?

Jika tidak bersungguh-sungguh kemungkinan untuk bertemu jodoh adalah rendah. Peribahasa melayu ada mengatakan “Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang”...

Dikarang oleh 21976 | Tips dan petua
Kongsi artikel ini: 

“Eh Lisa kamu belum kahwin lagi ke?

Kami ni dah berderet-deret anak. Kamu pula bila?”

 

“Aminah anak kamu yang sulung tu tak nak kahwin lagi ke,

tak silap umur dah lebih 30 tahun kan?”

 

Mungkin perkataan seperti di atas sering didengari buat anda yang masih bujang. Kadang-kadang perit juga telinga dan hati mendengar pertanyaan berikut dan pasti hal tersebut menimbulkan kegusaran di hati. Tambahan lagi, semakin merimaskan jika soalan tersebut sering berulang setiap kali anda bertemu rakan ataupun saudara mara. Mengapa perkara ini berlaku? Di bawah kami sertakan beberapa perkara yang menyebabkan anda sukar bertemu jodoh.

#1 Tidak Bersungguh-sungguh

Jika tidak bersungguh-sungguh kemungkinan untuk bertemu jodoh adalah rendah. Peribahasa melayu ada mengatakan “Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang”. Peribahasa ini memberi maksud setiap apa yang dikehendaki perlulah disertakan dengan usaha yang bersungguh-sungguh lebih-lebih lagi soal jodoh.

Biasanya mereka yang tidak fokus dan bersungguh-sungguh ini hanya kerap mengatakan mahu berkahwin atau mahu bertemu jodoh. Namun begitu, tiada usaha yang jelas dari mereka untuk mendapatkan apa yang mereka mahukan.

#2 Terlalu Memilih Dan Kriteria Yang Sangat Ketat

Tidak salah memilih kerana setiap manusia mahukan yang terbaik untuk diri sendiri tetapi janganlah sehingga meletakkan syarat yang terlalu ketat. Sebagai contoh pasangan hidup mestilah seorang doktor atau juruterbang ataupun perlulah sangat arif dalam bab agama.

Tidak salah jika anda mahukan perkara tersebut tetapi jika ada lelaki atau perempuan yang baik agamanya dan tidak ada kurang mengapa anda tidak cuba untuk menerima mereka. Selain itu penting juga untuk ukur baju di badan sendiri ataupun aspek sekufu semasa mencari pasangan hidup.

#3 Usaha Yang Salah Dan Kurang Berdoa

Berganti-gantian pasangan dan hubungan yang tidak serius ke arah perkahwinan merupakan contoh usaha yang salah semasa mencari jodoh. Terdapat banyak medium yang menyediakan sistem yang patuh syariah dalam mencari jodoh sebagai contoh BaitulMuslim.com. Mereka menyediakan platform yang mengumpulkan calon-calon yang serius mahu bertemu jodoh di sebuah website dan memudahkan calon-calon yang mendaftar bertemu jodoh mereka.

Selain itu niat dan doa juga merupakan perkara yang penting semasa mencari jodoh. Jodoh juga merupakan salah satu daripada rezeki dari Allah, maka berdoalah dan minta bersungguh-sungguh. Insya-Allah, semoga doa yang ikhlas dan tidak pernah putus asa daripada anda diperkenankan oleh Allah dan dikurniakan jodoh yang serasi.

#4 Terlampau Selesa Membujang

Sebahagian daripada mereka yang sukar bertemu jodoh bukanlah disebabkan mereka betul-betul sukar bertemu jodoh tetapi mereka sendiri yang terlalu selesa membujang. Mereka menganggap perkahwinan merupakan tanggungjawab yang besar dan akan menyusahkan mereka. Biasanya mereka juga tidak melihat keperluan untuk berumah tangga.

Perlu diingat, berkahwin merupakan satu sunnah dan jika dilakukan, besar ganjaran yang disediakan oleh Allah S.W.T. jika ikhlas hanya kerana-Nya.

#5 Tiada Daya Penarik

Fitrah manusia sukakan kebersihan dan kecantikan, perkara ini memang tidak dinafikan. Kadang-kadang ada di antara kita mengabaikan aspek kebersihan dan kekemasan diri. Penting untuk selalu kemas dan bersih lebih-lebih lagi jika di hadapan tempat awam di mana ramai yang memerhatikan anda. Tidak perlu bergaya dengan pakaian yang mahal-mahal, cukup hanya baju bergosok, rambut berminyak dan juga memakai sedikit wangian.

Kesimpulan

Setiap daripada kita memang telah ditetapkan jodoh, sama ada cepat atau lambat. Apa yang dituntut adalah kita berusaha sebaik mungkin tanpa mengenal erti putus asa dan berdoa kepada-Nya. Niatkan bahawa anda mahu mengikut sunnah Rasulullah S.A.W. dan ingin beroleh keredhaan Allah S.W.T. dalam hidup. Insya-Allah, setiap doa pasti didengari-Nya.

 

Jom bina baitul muslim (keluarga muslim) yang bahagia
 

Kongsi artikel ini: