Artikel Baitulmuslim

"menunggu sahaja ibarat seperti menunggu bulan jatuh ke riba?"

Kategori Artikel: 
Langkah, Menjemput, Jodoh, Impianmu

Apa sebenarnya yang dimaksudkan dengan jodoh? Dahulu, orang tua sering berkata, tidak perlu mencari jodoh kerana jodoh pasti akan datang sendiri. Tetapi, kenapa masih ada orang yang sukar mendapat jodoh? Malah, ada juga yang senang sahaja dalam mendapat jodoh. Apa beza antara mereka yang sukar dan mudah? Lain ke caranya?

"janji-janji manis disaat bercinta kebanyakannya hanya meninggalkan kata-kata yang menyakiti jiwa sahaja"

Kategori Artikel: 
Mencari, Jodoh, atau, Menunggu

Persoalannya disini, “adakah kita hanya sekadar menanti jodoh untuk muncul di sebelah kita?” “usaha tidak perlu ke?” “atau sekadar goyang kaki di rumah, menantikan si putera atau puteri anda masuk meminang?”

Isu jodoh ini bukan boleh buat main, malah, ianya juga bukan sesuatu yang boleh diremeh-remehkan sebenarnya. Boleh dikatakan, hampir setiap dari manusia itu akan melalui satu tahap di mana mereka akan mula memikirkan tentang soal JODOH!

(Daripada Dato’ Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah)

Kategori Artikel: 
Kenapa, Jodoh, Lambat

Kenapa jodoh aku lambat?

Kenapa tak ada mana-mana lelaki/perempuan mahu mendekati aku?

Adakah ianya bersangkut paut dengan cara memilih pasangan?

"Lelaki yang soleh akan dipertemukan dengan perempuan yang solehah juga, dan juga sebaliknya"

Kategori Artikel: 
Tips, Miliki, Jodoh, Yang, Soleh, Solehah

Jodoh merupakan orang yang telah ditetapkan oleh Allah SWT untuk menjadi pasangan kita kelak. Di dalam Al Quran juga, Allah telah menegaskan bahawa manusia diciptakan berpasang-pasangan. Lelaki yang soleh akan dipertemukan dengan perempuan yang solehah juga, dan juga sebaliknya.

“Eh awak bila nak kahwin?”

Kategori Artikel: 
Jodoh, Tak, Kunjung, Tiba, Hikmah

Setiap manusia pasti mahu hidup bersama jodoh mereka. Membesarkan anak-anak bersama, bersama-sama menuju ke hari tua sehinggalah ajal dan maut yang memisahkan mereka. Tapi, bagaimana pula yang masih belum memperoleh jodoh? Jodoh belum kunjung tiba? Apa yang patut dilakukan? Bagi anda yang masih setia menanti jodoh, pernahkah anda diajukan dengan soalan seperti ini?

“Eh awak bila nak kahwin?”
“Dah ada calon isteri/suami ke belum?”

"untuk menjadi seorang pasangan yang baik bukan sesuatu perkara yang mudah"

Kategori Artikel: 
Tips, Menjadi, Pasangan, Baik

Tidak ada manusia yang dilahirkan sempurna di muka bumi ini. Pasti terdapat kekurangan mahupun kelebihan di mana-mana dan ini tentunya memberi kesan dalam sesebuah perhubungan. Semua orang di dunia ini pasti ingin menjadi insan yang terbaik bagi pasangan mereka yang tercinta.

Tetapi, untuk menjadi seorang pasangan yang baik bukan sesuatu perkara yang mudah. Meskipun usia perkahwinan sudah menjangkau berapa tahun lamanya kalau tak ada usaha dalam memperbaiki diri untuk menjadi yang terbaik, pun tiada guna juga.

“banyaknya perbezaan umur antara si perempuan dan si lelaki, si lelaki jauh lebih muda dari si wanita”

Kategori Artikel: 
Kahwin, Lelaki, Muda, Wanita, Tua

“Diana nak kahwin dengan Ahmad, Ahmad itu baru je 24 tahun, dia dah 30 tahun tapi nak kahwin dengan yang lagi muda dari dia”

"hati dah kata mahu, tapi mulut masih lagi malu untuk menyatakan mahu"

Kategori Artikel: 
Tips, Memikat, Lelaki

Bukan lelaki sahaja yang gemar melihat sesuatu yang cantik, bahkan perempuan pun suka melihat benda-benda yang cantik juga. Jadi, begitu juga sekiranya perempuan pun suka melihat lelaki yang kacak-kacak sahaja. Kan? Yelah, bila dah nampak yang kacak, hati pun mula lah dah terpaut. Betul kan?

"pada awal perkenalan akan membuatkan mereka sedikit kekok dan janggal"

Kategori Artikel: 
Taaruf, Macam, Mana, Interaksi

Kalau entri sebelum ini, baitulmuslim.com pernah berkongsi mengenai beberapa panduan soalan yang patut diajukan semasa sesi berkenalan (bertaaruf), namun, kami pernah diajukan soalan mengenai, bagaimana pula cara nak berinteraksi selepas kenal? Tak akan terus nak ajak kahwin kan? Sekurang-kurangnya nak kenal lebih mendalam lagi akan si dia. Betul tak?

"Cinta adalah sebuah anugerah yang dikurniakan dalam kehidupan umat manusia"

Kategori Artikel: 
TIPS AGAR CINTA TAK BERTEPUK SEBELAH TANGAN

Cinta adalah sebuah anugerah yang dikurniakan dalam kehidupan umat manusia. Ianya adalah fitrah bagi setiap manusia untuk merasai perasaan itu. Baik lelaki mahupun perempuan, mereka tetap akan merasai fasa-fasa itu. Cinta merupakan perasaan sayang bukan hanya sekadar antara lelaki mahupun perempuan,  malah juga cinta boleh terbit antara sayang kepada ibu bapa, adik beradik dan juga kawan-kawan.

Pages