Artikel Baitulmuslim

Seorang kekasih yang baik ialah yang bersikap jujur dalam perhubungan. Sebaik-baiknya bagi mereka yang sedang bercinta, beritahulah kepada ibu bapa tentang siapa kekasih hati...

Kategori Artikel: 

“Aku mengenali seorang lelaki sewaktu aku sedang menyambung pengajianku di peringkat ijazah. Niatku pada mulanya hanyalah untuk sekadar berkawan sahaja. Namun lama-kelamaan perasaan suka sudah wujud dalam hatiku. Bahagianya aku apabila cintaku turut terbalas olehnya.

Hubungan yang kami bina ini sudah hampir setahun usianya. Namun aku masih ragu-ragu adakah aku perlu memaklumkan tentang hubungan kami kepada orang tuaku atau merahsiakan sahaja dari pengetahuan mereka?”

Sikap terburu-buru dalam melakukan sesuatu perkara itu memang tidak digalakkan kerana perbuatan itu tidak membawa kebaikan malah akan mendatangkan kerugian...

Kategori Artikel: 

“Disebabkan pengalaman lalunya yang sering sahaja gagal dalam bercinta membuatkannya fobia untuk bercinta. Kegagalan dalam hubungan lalu yang dibina membuatkan dirinya takut untuk mendekati mana-mana wanita kerana bimbang sekiranya disakiti dan dipermainkan lagi.

Faktor sudah lanjut usia bukan menjadi isu baginya lagi kerana ‘sakit’ pada saat putus cinta masih terasa sehingga kini. Adakah masih ada peluang buat dirinya untuk bercinta?”

Melihat bakal isteri boleh dilakukan dengan dua cara iaitu pertama secara rasmi atau yang kedua secara tidak rasmi...

Kategori Artikel: 

Melihat bakal pasangan yang ingin dikahwini adalah antara perkara sunat dan digalakkan dalam agama Islam sebelum seseorang itu berumah tangga. Syarak membenarkan untuk melihat bakal pasangan tanpa kebenaran dan pengetahuannya supaya dia tidak berhias terlebih dahulu. Jika perempuan tersebut berhias, tujuan melihat mungkin tidak akan tercapai.

Anda sudah bersedia untuk berdepan dengan pelbagai komitmen yang lebih besar berbanding kehidupan sebelum berkahwin...

Kategori Artikel: 

Berterus terang secara ‘direct’ bukanlah sesuatu yang baru di dalam masyarakat Islam pada hari ini. Bahkan cara ini pernah dilakukan oleh seorang wanita pada zaman Rasulullah S.A.W...

Kategori Artikel: 

Bukanlah suatu yang menjadi kebiasaan dalam masyarakat kita, wanita melamar lelaki untuk dijadikan teman hidup. Masih akan timbul keralatan yang besar pada sebahagian orang jika wanita yang terlebih dahulu mengambil langkah tersebut yang sepatutnya dimulakan oleh lelaki. Wanita yang bertindak begitu akan dianggap sebagai rendah sahamnya, kurang sifat malu dan sebagainya.

Hukum berhutang secara umumnya adalah harus. Ia boleh jadi haram jika pinjaman tersebut mempunyai unsur riba. Nasihat saya jika anda terpaksa membuat pinjaman bank, pilihlah bank yang mempunyai pinjaman Islamik...

Kategori Artikel: 

Setiap pasangan pasti mengimpikan untuk berkahwin dengan perbelanjaan perkahwinan mereka tanpa pinjaman dan bebas daripada hutang. Hidup kita akan lebih tenang jika kita dapat membebaskan diri daripada hutang. Terdapat beberapa pertanyaan yang biasa menjadi persoalan masyarakat berkaitan masalah ini.

Pertama : “Apakah sah jika akad nikah dengan maharnya (mas kahwin) berhutang?”

Kedua : “Bolehkah berhutang dengan pihak bank untuk membiayai majlis perkahwinan?”       

kebanyakan wanita yang masih belum mendirikan rumah tangga ini disebabkan kerana mereka sudah terbiasa hidup berdikari. Mereka sudah memiliki semua benda yang mereka inginkan dan sudah selesa dengan kehidupan yang mereka sedang lalui...

Kategori Artikel: 

Soal jodoh sama juga macam rezeki iaitu tidak boleh dipaksa. Kita sebagai manusia haruslah sentiasa berusaha meskipun sudah selesa dengan kehidupan yang dimiliki. Sesungguhnya perkahwinan itu sunnah Rasulullah SAW dan baginda bersabda:

“Siapa yang tidak mengikut sunnahku, bukanlah ia dari golonganku.”

Masalah kewangan, masih belum bertemu calon pilihan dan komitmen keluarga merupakan punca utama kepada pembujangan golongan lelaki di Malaysia...

Kategori Artikel: 

Masalah kewangan, masih belum bertemu calon pilihan dan komitmen keluarga merupakan punca utama kepada pembujangan golongan lelaki di Malaysia. Statistik menunjukkan 60.4% lelaki yang tidak pernah berkahwin berbanding wanita (39.6%). Kelompak ini bakal menyumbang kepada masalah sosial yang lebih besar dalam tempoh sepuluh tahun yang akan datang.

Bolehkah kita membuat keputusan untuk terus hidup membujang tanpa berkahwin? Apakah ada larangan membujang dalam Islam?

Kategori Artikel: 

Bolehkah kita membuat keputusan untuk terus hidup membujang tanpa berkahwin? Apakah ada larangan membujang dalam Islam? Ini merupakan antara persoalan-persoalan yang selalu ditanya di kalangan masyarakat kita pada hari ini.

Di dalam Al-Quran, perintah untuk berkahwin sudah jelas dinyatakan oleh Allah S.W.T. Antara dalil tersebut ialah seperti yang dinyatakan di dalam surah An-Nur ayat yang ke 32 yang bermaksud:

Timbul pula persoalan bagaimana sekiranya seseorang perempuan menolak lamaran daripada lelaki yang dipercayai baik agama dan akhlaknya? Apakah hukumnya berdosa di sisi Islam?

Kategori Artikel: 

Lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik. Begitulah juga sebaliknya. Inilah yang dijanjikan oleh Allah S.W.T. Hal ini kita boleh lihat ianya ada dinyatakan di dalam surah An-Nur ayat ke 26 yang bermaksud:

“Wanita yang tidak baik untuk lelaki yang tidak baik dan lelaki yang tidak baik adalah untuk wanita yang tidak baik pula. Wanita yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk wanita yang baik.”

(Surah An-Nur : 26)

Pages