Artikel Baitulmuslim

"seorang muslim dan muslimah tidak patut berputus asa dari rahmat Allah"

Kategori Artikel: 
Di, Mana, Jodoh, Kita

Ya, memang saya tahu Allah telah menciptakan manusia hidup berpasang-pasangan. Manusia mahupun lelaki atau wanita pasti akan disatukan dengan lawan jantina mereka. Namun, bukankah jodoh itu telah ditetapkan oleh Allah. Itulah jawapan sebenar apabila ianya berkaitan dengan jodoh. Namun, mengapa jodoh terlalu sukar untuk saya? Umur pun sudah makin meningkat usia. Usaha dan ikhtiar juga telah saya lakukan, tapi mengapa jodoh saya masih tidak nampak bayangnya?

"Hakikatnya dirinya sendiri yang belum bersedia menerima kehadiran seorang calon pasangan hidupnya."

Kategori Artikel: 
Saya, Nak, Kahwin, Tapi, Tiada, Calon

Mungkin anda pernah mendengar keluhan seperti tajuk artikel ini dari kawan-kawan anda atau mungkin anda sendiri pernah meluahkannya? Dalam artikel kali ini kita ingin membincangkan sedikit tentang hal ini.

"Perkara ini sebenarnya boleh diketahui tanpa perlu menunggu si dia mengaku"

Kategori Artikel: 
Tanda, Si, Dia, Menduakan, Anda

Tiada yang sanggup mengaku kalau diri bermain kayu tiga atau menduakan pasangan. Tak kira bagi pasangan suami isteri mahupun yang sedang bercinta. Perkara ini sebenarnya boleh diketahui tanpa perlu menunggu si dia mengaku sekiranya anda seorang yang prihatin. Hanya dengan membaca sikap dan tingkah lakunya saja anda sepatutnya boleh mengagak si dia sedang menduakan anda. Di bawah adalah beberapa tanda yang boleh anda perhatikan:

1. Tiba-tiba jadi terlalu sibuk

"Apa yang paling penting adalah akhlaknya terhadap suruhan Allah SWT"

Kategori Artikel: 
Lelaki, Inilah, Yang, Aku, Sedang, Tunggu

Aku baru sahaja tamat pengajianku di sebuah universiti awam. Setelah berjaya menggenggam segulung ijazah, aku berniat untuk mencari seorang teman hidup yang boleh membawaku ke jalan Allah. Memandangkan umurku semakin meningkat, aku sering diajukan soalan seperti “bila nak kahwin?” “bila bercadang untuk berkahwin?” atau “sudah ada calon pilhan hati ke?”. Secara fitrahnya, sudah pasti aku ingin membina sebuah mahligai bahagia, cuma pada zaman ini, agak sukar untuk aku menemui calon pilihan hatiku.

"walaupun aku pernah mengharungi fasa bercinta dan juga bertunang, namun ianya tetap masih bukan jodohku"

Kategori Artikel: 
Jodoh, Saya, Sesat

Nama aku Fazira. Umur aku sudah mencecah 30 tahun. Aku masih lagi anak dara yang belum bertemu jodoh. Pengalaman telah mengajarku erti kehidupan yang sebenar, kadang kala kita di atas, kadang kala kita di bawah. Begitu juga dengan jodoh. Kalau sudah ditakdirkan jodoh kita menyeru pada umur kita masih muda, maka ternyata itu adalah takdir buat kita. Namun, begitu pula sebaliknya.

“jangan terlampau benci, kerana suatu hari nanti, pasti akan timbul perasaan sayang”

Kategori Artikel: 
Susungguhnya, Jodoh, Adalah, Takdir, Allah

Saya berkenalan dengan si dia ketika kami berada di tingkatan 3. Pada waktu itu saya dilantik sebagai penolong ketua kelas manakala si dia dilantik sebagai ketua kelas. Kami sering sahaja mempunyai kefahaman dan pendapat yang berbeza dan sering bertengkar. Disebabkan terlalu tertekan apabila kami sering ditugaskan untuk melakukan kerja bersama, saya membuat keputusan untuk tidak lagi menjadi seorang penolong kelas. Tanggungjawab itu saya serahkan pada sahabat baik saya sendiri.

"tiada yang lebih penting dapat membahagiakanku, tapi didikanmu ke jalan Allah"

Kategori Artikel: 
Wahai, Calon, Suamiku, Jemput, Aku, Menjadi, Isterimu

Kalau nak diikutkan, umur saya sudah mencecah 28 tahun. Tapi saya sudah dikelilingi dengan kawan-kawan yang sudah berumah tangga. Kalau ikut kata hati, memang diri ini teringin untuk menjadi seorang suri di hati seorang suami, tapi, masih belum nampak bayangnya. Nak kata tak mencari, memang saya berikhtiar juga dalam mencari calon suami, tapi masih kabur bayangannya. Apabila di tempat kerja pun, saya dikelilingi dengan rakan-rakan pejabat yang sudah berumah tangga. Perasaan ingin berumah tangga ini menjadi semakin membuak-buak.

"saya pernah bercinta, namun pengalaman pahit semasa bercinta itu membuatkan saya berasa cukup trauma untuk mengenali lelaki lain"

Kategori Artikel: 
Terima, Jodoh, Anda, Seadanya

"Biar bujang teruna jadi pilihan, namun siapa tahu, rupa-rupanya jodoh anda dengan duda atau bekas suami orang!"

Kategori Artikel: 
TIPS, MELAYARI, ALAM, RUMAHTANGGA, DENGAN, DUDA

"perasaan cemburu adalah lumrah dalam perjalanan hidup"

Kategori Artikel: 
Cara, Menghilangkan, Rasa, Cemburu

Sudah menjadi lumrah kehidupan akan ada perasaan cemburu sesama pasangan. Jom ketahui cara mengatasi cemburu di sini. Perasaan cemburu adalah lumrah dalam perjalanan hidup, namun jika terlalu berlebihan ia boleh menjadi salah satu punca utama yang menyebabkan keretakan sesebuah perhubungan.

Ketika seseorang itu cemburu, segala sesuatu menjadi sangat buruk di matanya. Perasaan cemburu, lebih-lebih lagi ‘cemburu buta’ bakal mengundang rasa sakit hati yang menyakitkan serta boleh merosakkan akal dan fikiran manusia.

Pages