Artikel Baitulmuslim

Dalam bab mencari jodoh, wanita dilihat lebih berisiko jika mendapat jodoh yang lambat berbanding lelaki...

Kategori Artikel: 

Banyak kali saya mendengar ungkapan tidak perlu mencari jodoh. Semua sudah ditetapkan. Bukan sekali dua, bahkan beberapa kali. Sebenarnya istilah ‘menunggu jodoh’ seperti menunggu bulan jatuh ke riba adalah salah faham yang sangat besar. Benar jodoh merupakan ketentuan Allah S.W.T. namun perkara berkaitan jodoh juga perlu diusahakan terutama untuk mendapatkan jodoh yang baik.

“adakah kita hanya menanti si dia yang bernama jodoh? tidak perlu berusaha ke?”

Kategori Artikel: 

 

Saya tertarik dengan satu soalan yang diajukan oleh salah seorang pembaca kami berkenaan jodoh. Persoalannya,

 

“adakah kita hanya menanti si dia yang bernama jodoh? tidak perlu berusaha ke?”

 

Ramai orang kita yang beranggapan soal jodoh ini adalah satu ketentuan yang tidak perlu diusahakan lagi. Bagi mereka, rezeki, jodoh dan ajal adalah di tangan Allah dan manusia hanya perlu pasrah. Lantas mereka memilih untuk terus ‘bertawakkal’ mengikut fahaman yang tidak tepat.

“Tidak ada sesuatu yang paling mulia di sisi Allah dibandingkan doa.” (Riwayat At.Tirmidzi)

Kategori Artikel: 

Sebagai orang Islam, percayalah bahawa tidak ada satu perkara pun yang tidak dapat diselesaikan dengan bantuan Allah. Maka dengan itu, berdoalah. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak ada sesuatu yang paling mulia di sisi Allah dibandingkan doa.” (Riwayat At.Tirmidzi).

Malah kerjaya mereka mungkin mengatasi sebahagian pekerjaan lelaki pada hari ini..

Kategori Artikel: 

Lumrah seorang wanita masa kini tidak sama dengan wanita pada zaman dahulu. Wanita sekarang kebanyakan mempunyai pekerjaan yang baik dan berkerjaya. Malah kerjaya mereka mungkin mengatasi sebahagian pekerjaan lelaki pada hari ini.

Rancangan Malaysia Kelapan (RMK-8) juga ada menyatakan bahawa antara golongan yang memberikan sumbangan yang ketara kepada pembangunan sosial dan ekonomi negara adalah kaum wanita. Peranan wanita dalam bidang ekonomi sudah tidak boleh dipertikaikan lagi. Sejak tahun 1990, bilangan wanita yang menceburi kerjaya profesional, pengurusan dan teknikal sudah meningkat hingga ke 47 peratus.

Ramai orang menganggap cinta itu adalah keluar makan bersama (dating), tonton wayang berdua-duaan, berpegangan tangan dan sebagainya. Ini adalah tafsiran yang tidak betul...

Kategori Artikel: 

Bercinta merupakan saat yang manis dalam fasa kehidupan seseorang remaja. Apabila orang yang anda suka juga menaruh hati kepada anda, itulah puncak kebahagian yang sebenar bagi individu yang dilamun cinta. Semuanya seperti berada di alam fantasi. Bak kata orang dulu-dulu, ‘bagaikan tak jejak di atas tanah’ hidup ini terasa. 

Perkara pertama yang anda dan bakal pasangan anda perlu lakukan adalah mencari punca kenapa ibu bapa bakal pasangan tidak suka kepada anda...

Kategori Artikel: 

Restu daripada ibu bapa adalah sesuatu yang harus diperolehi terlebih dahulu sebelum melangkah ke fasa seterusnya dalam sesebuah perhubungan. Namun begitu, kadang-kala untuk menuju ke fasa yang seterusnya ia mungkin sukar bagi sesetengah pihak. Ini kerana ianya dihalang oleh keluarga terutamanya daripada ibu dan bapa bakal pasangan.

Jika anda berhadapan dengan situasi di atas, anda mungkin menjadi bingung dan runsing. Manakan tidak, insan yang anda cintai dan ingin dijadikan pasangan hidup tetapi keluarganya tidak suka kepada anda. Pada artikel kali ini, saya akan kongsikan 5 tip yang boleh anda lakukan apabila hubungan anda dengan di sia tidak direstui oleh keluarga. 

Apa yang diutamakan dalam Islam untuk sebuah pernikahan adalah agama dan akhlak...

Kategori Artikel: 

Umum sudah mengetahui bahawa Rasulullah SAW berkahwin dengan Siti Khadijah r.a yang mempunyai jurang umur yang jauh lebih berusia daripada baginda. Berdasarkan kisah ini, ianya jelas menunjukkan bahawa perbezaan umur tidak menghalang seseorang itu untuk mendirikan rumah tangga.

Tanda yang pertama yang anda boleh perhatikan ialah si dia tidak berlakon di hadapan anda. Cuba lihat cara dia bercakap atau melakukan apa-apa aktiviti...

Kategori Artikel: 

 

 

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah S.W.T. Namun persoalan yang mungkin sentiasa bermain dalam pemikiran kita adalah bagaimana kita hendak mengetahui si dia memang ditakdirkan untuk kita? Jodoh kebiasaannya adalah cerminan diri kita. Jika kita seorang yang baik, jodoh kita juga insya-Allah baik. Begitu juga dengan sebaliknya.

Allah S.W.T. telah berfirman dalam surah An-Nur yang bermaksud:

Salah satu tempat yang sesuai bagi mencari jodoh ialah pada majlis kenduri kahwin saudara mara atau kawan-kawan anda. Pada masa inilah biasanya, ramai kawan sekolah atau saudara mara anda akan berkumpul dan berkenalan antara satu sama lain...

Kategori Artikel: 

Jodoh merupakan sesuatu yang perlu diusaha dan dicari. Jika anda menganggap jodoh hanya perlu menunggu, anda sebenarnya sudah salah mentafsir dalam hal berkaitan mencari jodoh. Sama halnya dengan perbuatan jika kita hendak makan. Bolehkah kita hanya duduk dan menunggu makanan datang atau kita kena berusaha mendapatkan wang untuk membeli makanan? 

Sudah tentu jawapannya kita kena berusaha untuk mendapatkan rezeki. Sesuai dengan firman Allah yang bermaksud:

Secara realitinya, masyarakat meletakkan faktor kecantikan sebagai elemen utama dalam pemilihan jodoh..

Kategori Artikel: 

 

 

Bercakap mengenai soal jodoh, saya sendiri dikelilingi dengan kawan-kawan yang masih belum bertemu jodoh. Apabila diajukan tentang soal jodoh, ada sahaja alasan yang mereka berikan. Namun apa yang menyedihkan apabila mereka sering menggunakan alasan seperti   “siapa je yang pandang rupa macam aku ni? atau “rupa macam aku ni ada ke orang nak?”.