Artikel Baitulmuslim

"Kita mesti berasa kecewa dan marah yang amat sangat sehingga sukar untuk kita menerima kenyataan bahawa si dia bukan jodoh kita.."

Submitted by 91468 on 02 December 2019.
Kategori Artikel: Tips dan petua

 

Jodoh dan pertemuan adalah perkara misteri yang tidak diketahui oleh manusia.  Jodoh juga adalah ketentuan Allah yang manusia tidak mampu mengubah kerana semuanya sudah ditetapkan oleh-Nya. Sesungguhnya segala sesuatu terlaksana dengan takdir Tuhan.

Firman Allah SWT:

Dan segala sesuatu itu di sisi Tuhan adalah ketentuan takdir. (Surah al-Ra’d: 8)

Sesungguhnya Kami menciptakan segala sesuatu itu dengan takdir. (Surah al-Qamar: 49)

"Saya percaya untuk mengenali seseorang, masa memainkan peranan yang cukup penting. Oleh itu, ambil masa yang secukupnya yang anda perlukan..."

Submitted by 21976 on 28 November 2019.
Kategori Artikel: Perkahwinan

Sebelum berkahwin dengan seseorang, kita digalakkan untuk kenal dulu dengan si dia yang bakal kita kahwini itu. Kenal di sini bukanlah bermaksud kita hanya tahu nama si dia sahaja bahkan lebih daripada itu. Antara perkara penting yang perlu kita ambil tahu ialah berkenaan latar belakang si dia dan keluarganya, pekerjaannya atau apa sahaja maklumat penting. Hal ini sangat dianjurkan oleh Islam itu sendiri. 

"Sebelum seseorang remaja menemui cinta sejati, dia akan ‘patah hati’ sekurang-kurangnya 10 kali - Pakar Psikologi".

Submitted by 91468 on 09 October 2019.
Kategori Artikel: Motivasi

 

Ianya seolah-olah sudah menjadi adat dalam perhubungan bahawa tidak semua hubungan akan kekal atau berjaya. Bagi yang bernasib baik, ada kalanya cinta pertama yang dibina kekal hingga ke jinjang pelamin. Lain pula nasibnya bagi mereka yang kurang bernasib baik. Berdasarkan kajian yang dilakukan di negara bukan Islam, England, sebelum seseorang remaja menemui cinta sejati, dia akan ‘patah hati’ sekurang-kurangnya 10 kali - Pakar psikologi. 

Mempunyai perasaan cinta pada lawan jantina sebenarnya sesuatu yang normal. Ia tidak menyalahi adat dan kebiasaan. Jika sebaliknya, itu tanda tidak normal.

Submitted by 21976 on 19 June 2019.
Kategori Artikel: Tips dan petua

Cinta Islamik sebenarnya adalah label yang diberi bagi menggambarkan cinta yang berlandaskan Islam. Pada pendapat saya, sebenarnya cinta Islamik tidak wujud. Cinta adalah cinta. Hukum cinta tetap sama biarpun dilabel dengan perkataan Islamik ataupun tidak. Pada asasnya cinta bukanlah perkara yang salah. Namun perbuatan yang melanggari hukum dan batas-batas agama atas nama cinta itulah yang membuatkan cinta itu menjadi salah.   

Seperti yang saya maklumkan sebelum ini, bercinta selepas nikah lebih popular daripada kenal sebelum nikah. Ia tidak salah.

Submitted by 21976 on 21 February 2019.
Kategori Artikel: Perkahwinan

Ungkapan ‘bercinta selepas nikah’ mungkin agak popular dan biasa kita dengar apabila kita berbicara soal jodoh, cinta dan perkahwinan. Namun begitu, segelintir masyarakat kurang mengutarakan soal pentingnya perkenalan sebelum nikah. Di dalam bahasa Arab, ia disebut sebagai ‘taaruf’ yang bermaksud kenal.

"Malah hanya disebabkan sekeping kertas ada yang bermusuh sesama sendiri...."

Submitted by 91468 on 19 February 2019.
Kategori Artikel: Motivasi

Realiti perkahwinan sebenar amatlah berbeza berbanding apa yang bermain di fikiran mereka yang masih 'single'. Saya bukan seorang pakar rumah tangga tetapi berasa terpanggil untuk berkongsi beberapa realiti dengan mereka yang bakal melangsungkan perkahwinan atau yang masih bujang.

Perkahwinan sebenarnya adalah untuk menyahut seruan fitrah manusia. Makhluk Allah SWT diciptakan berpasang-pasangan seperti firman-Nya yang bermaksud:

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan semuanya baik daripada apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan daripada diri mereka mahupun daripada apa-apa yang mereka tidak ketahui." (Surah Yasin, ayat 36)

Setiap pernikahan yang memenuhi hukum syarak tidak kira di mana sahaja ia berlaku, akan menjadi sah jika semua rukun dan syarat nikah dipenuhi.

Submitted by 91468 on 26 September 2018.
Kategori Artikel: Perkahwinan

 

Ramai melihat kes nikah sempadan sebagai isu remeh dan terpencil. Namun jika diabaikan tanpa tindakan sewajarnya atau tanpa pengawalan, ia bakal menjadi gejala yang boleh merosakkan institusi keluarga. Ianya tidak dinafikan juga bahawa perkahwinan di luar sempadan sangat popular dalam kalangan masyarakat pada zaman ini.

 

Dalam bab mencari jodoh, wanita dilihat lebih berisiko jika mendapat jodoh yang lambat berbanding lelaki...

Submitted by 21976 on 30 August 2018.
Kategori Artikel: Tips dan petua

Banyak kali saya mendengar ungkapan tidak perlu mencari jodoh. Semua sudah ditetapkan. Bukan sekali dua, bahkan beberapa kali. Sebenarnya istilah ‘menunggu jodoh’ seperti menunggu bulan jatuh ke riba adalah salah faham yang sangat besar. Benar jodoh merupakan ketentuan Allah S.W.T. namun perkara berkaitan jodoh juga perlu diusahakan terutama untuk mendapatkan jodoh yang baik.

“adakah kita hanya menanti si dia yang bernama jodoh? tidak perlu berusaha ke?”

Submitted by 91468 on 29 August 2018.
Kategori Artikel: Dakwah

 

Saya tertarik dengan satu soalan yang diajukan oleh salah seorang pembaca kami berkenaan jodoh. Persoalannya,

 

“adakah kita hanya menanti si dia yang bernama jodoh? tidak perlu berusaha ke?”

 

Ramai orang kita yang beranggapan soal jodoh ini adalah satu ketentuan yang tidak perlu diusahakan lagi. Bagi mereka, rezeki, jodoh dan ajal adalah di tangan Allah dan manusia hanya perlu pasrah. Lantas mereka memilih untuk terus ‘bertawakkal’ mengikut fahaman yang tidak tepat.

“Tidak ada sesuatu yang paling mulia di sisi Allah dibandingkan doa.” (Riwayat At.Tirmidzi)

Submitted by 91468 on 10 August 2018.
Kategori Artikel: Ibadah

Sebagai orang Islam, percayalah bahawa tidak ada satu perkara pun yang tidak dapat diselesaikan dengan bantuan Allah. Maka dengan itu, berdoalah. Dalam sebuah hadis Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak ada sesuatu yang paling mulia di sisi Allah dibandingkan doa.” (Riwayat At.Tirmidzi).